dream big and shine on !

Thursday 5 February 2015

pembolehubah bergerak balas

books teleporting me to another life


lately, or else sejak 2 tahun setengah yang lalu, i'm gaining my love towards law's books
seronok la baca buku law, rasa macam i've been in another galaxy gituh
percaya atau tak, to be frank aku ni agak kaki buku jugak, pantang nampak buku mesti nak baca
tapi bukanlah seorang ulat buku, mostly aku suka baca buku fiction, lebih kepada sci-fiction bukanlah romance fiction. aku tak minat pasal relationship ni.
aku lebih sukakan buku ilmiah macam buku pasal sejarah, ketamadunan, politik etc. sokmonya bila jumpa orang2 lain, borak2 pasal buku ke apa mesti dorang cakap "nerd lah awak"
caittt , belum kenal lagi aku ni macam mana
pasal buku law tu, makin banyak aku membaca, makin banyak yang aku tak tahu sama macam aku buat latihan pengukuhan untuk English. macam "what the fishhh apa aku baca ni"
biasalah, buku akan buka 'mata' kita untuk lihat dunia dari pelbagai perspektif
kekadang aku terpikir jugak, how could be the writer menulis pasal dunia yang tak ter'discover' ni
but bila dah makin dewasa ni, i knows that was because of we have our own opinions, so Alhamdulillah aku hormati setiap pandangan orang dengan cara baca buku, kiranya simbolik kat sini yang bila kita banyak membaca, pandangan orang tu kita akan terima-pakai dalam kehidupan kita
in which implement apa prinsip yang tertulis then interpret dalam life kita sendiri.
macam buku law, memang wajib ada pelbagai pandangan dari pelbagai pihak, kadang2 bercanggah dari satu sama lain tapi sedar atau tak, benda2 tu semualah yang mencantikkan lagi sistem perundangan kita, the beauty of law. and setiap perspektif tu akan menyumbang ke arah kehidupan yang lebih baik. kiranya bila ada percanggahan, kita akan comes out with solutions where the outcomes tu diambil daripada yang terbaik , contohnya kalau ada 2 pendapat bercanggah, kita pertimbangkan keduanya then buat satu kata putus dari keduanya, ambil pendapat A sikit , ambil pendapat B sikit.

hahaha, actually, i'm gratitude that aku belajar law, i feel that it's changes me a lot, paling ketara dari segi kematangan, yeke ? haha tapi i feel it. aku dapat rasa aku banyak berubah, macam aku dapat 'jiwa' yang baru. besides, buku2 pun banyak merubah cara pemikiran aku

haza min fadhli rabbi , semuanya berbalik kepada Allah
Allah yang hadirkan rasa untuk berubah ni, Allah jugak yang bagi hidayah untuk kita ubah diri, moga Allah pelihara

kepada sesiapa yang terbaca nukilan aku kat blog ni, it's never too late to change ourselves to the better us. cuba cari pemangkin yang dapat ubah kita.

start with Allah
stay with Allah
end with Allah



adjourned,
little me.

No comments:

Post a Comment

zikrullah pada Maha Pencipta