dream big and shine on !

Wednesday 10 April 2013

ada apa dengan novel ?

Assalamuailakum
aip , olla !
macam tajuk post kat atas tu
entry kali ni nak cakap pasal novel . .

hmmmm . . ada apa dengan novel ?
best ke ? tebal je macam kamus thesaurus (sejenis kamus ye, bukan dinasour)
macam mana lah penduduk-penduduk bumi boleh terjebak dengan novel ni ?
dalam novel ni cerita pasal apa ? ada iras-iras ensiklopedia tak ?

haha . . melampau-lampau sangat pertanyaan kat atas tu . .
okay lah
pertamanya
untuk makluman , at first aku ni langsung tak sentuh novel
and aku langsung tak baca novel
senang cerita , aku bukan 'kaki novel' , 'hantu novel' atau yang seangkatan dengannya
nie sebab aku rasa baca novel ni sangat buang masa
dan cerita dia just berkisar tentang cinta
tak sesuai langsung untuk remaja 'advanced' sekarang
so
aku sangat2 lah menentang penularan novel ni
sampaikan aku ada jugak larang kawan2 aku baca novel

sangat lah tak sporting aku ni
haha . bukan pe . aku tak nak kawan2 aku buang masa
study lagi bagus
waaaaaa
positif nya *sarcastic* -.-
*masa ni aku belajar kat secondary school*

then
satu sejarah telah mengubah hidup aku 360 darjah
dasyat kan ?
kenapa ? apa yang berlaku ?
cerita nya berlaku dalam tahun 2013
aku masuk sem 2
*sekarang aku belajar kat U*
salah seorang kawan aku ada la novel tajuk "suami aku ustaz"
oleh sebab kami satu blok hostel , so aku selalu lepak bilik dia
latter dia pun syorkan aku supaya baca novel tu
dia cakap best sangat
oleh sebab kebanyakan kawan2 aku 'hantu novel'
terdetik juga kat hati aku "macam best je tengok dorang baca novel"
so aku pun ambil juga novel tu and start baca
haha . nak tau apa perasaan aku bila baca ?
woooooaaahhhh
sangat heaven and quite fun too
bacaan yang santai dan rileks
sesuai la untuk release tension
starts dari situ aku mula minat baca novel
and ramai jugak kawan2 aku yang suggest novel apa yang hot , latest and macam2 la
bagi aku , aku minat baca novel yang banyak badai dan happy ending
aku suka juga novel thriller
or novel yang suspend
tapi aku lebih suka yang banyak badai and romantic for sure

one day . aku hang out dengan kawan2 lama aku
so we all jalan2
singgah book store
all of sudden aku terus 'pecut' ke tempat novel
aku pun belek satu persatu novel2 kat situ
siap bagi komen lagi . .
kawan2 aku semua terkejut tercengang
then one of them said "aku rasa kita salah orang la"
kawan aku yang lain pun menyampuk "kan? Nick yang kita kenal tak minat novel"
haha . .
aku dengan penuh kelurusan kebendulan pun jawab "aku nick la"
so they all pun interviewed aku
macam2 soalan they all tanya
pelik sangat bila aku jadi 'kaki novel'
they bangga sangat aku dah jadi 'sebahagian' dari dorang
hahahahaha
okay
aku terpana
agak kebongokan kawan2 aku

but
everything in this world have their own pro and contra
so , we must aware of it
jangan sebab novel , kita abaikan pelajaran
jangan sebab novel , kita terus hidup dalam fantasi
kita hidup di dunia realiti
jangan hanyut dalam fantasi
dunia realiti bukannya indah
banyak dugaan dan cabaran
so , jangan terlampau fanatik dengan novel

okay la . sampai sini sajalah tinta hamba
semoga ketemu !
si cinta novel --'





No comments:

Post a Comment

zikrullah pada Maha Pencipta