dream big and shine on !

Monday 12 November 2012

ilmu itu indah ◕ ‿ ◕

Assalamualaikum ! yeah . kali ni seronok pulak aku nak update blog ni . kejadah pulak . haha . okay okay . entry kali ni pasal ilmu . yeah ! apa ada dengan ilmu tu ? okay , briefly , ilmu tu merupakan sesuatu yang dapat dijadikan petunjuk dalam kehidupan seharian . tanpa ilmu , tak mungkin kita dapat mengenali dunia yang serba mencabar ni . overall , semua dah tau kan ilmu tu apa . so takyah aku cerita panjang berjela-jela . penat jugak makcik ni .tua dah dia . *cough * cough * .

actually , aku tiba-tiba je rasa nak update pasal ni because aku tersentuh dengan kata-kata seorang sahabat lama aku . yeah . first , aku just story-mory pasal result semester 1 yang baru je keluar hari ini (12/11/2012) pada dia . then aku cakap aku tak dapat capai apa yang aku target >> DL = dean list . seriously , aku rasa down gila . rasa nak suicide pun ada . ish . orang Islam mana boleh fikir macam tu kan . Astaghfirullah . kembalilah kepada fitrah kejadian manusia . 


ilmu ibarat pohon yang berbuah jika disertai amal

berbalik pula pada story-line tadi , aku luah dissapointment aku pada dia . bukan cerita apa sangat pun .biasalah , bila kita kecewa so kita berceritalah dengan kawan2 kita kan ? haha . aku pun manusia biasa . tak mampu tanggung sorang2 . then , dia starts ceramah dekat aku . aku ingat ceramah yang common-common je . so aku sedia tadah telinga aku . orang nak bagi nasihat . kita haruslah mendengar . mana tahu nasihat tu berguna . semua nasihat berguna kan ? haha . teruk betul aku . okay okay . 

ayat2 dia sangat power ! seriously , aku memang tersentuh sangat . salah satu ayat dia yang memang tersemat dalam hati aku >>  "nick , kita belajar demi ilmu , bukan untuk dean list . kejarlah ilmu tu yang penting dan utama agar kita dapat mengenal Pencipta kita dan segala yang telah diciptakan . kalau kita utamakan ilmu , dua dua kita dapat . insyaAllah dean list pun dalam genggaman kita . dean list tu hanya sampingan . semoga kita berilmu demi Allah sayang "

haaa , begitulah ayat dia . menusuk kalbukan ? yep . hati aku tertusuk betul dengan kata2 dia . betul apa yang dia cakap . kita mesti kejar ilmu yang utama . dean list hanya tambahan / sampingan . kalau kita berilmu  , senang kita nak kenal diri kita sendiri dan Pencipta kita . barulah kita dapat jadi insan yang cemerlang . sia-sia jika kita dapat dean list tapi tak kenal diri sendiri dan Allah . kan kan ? dan sia-sia juga kalau dean list tapi akhlak teruk . haaaa . 

 sekarang ni . aku mencuba untuk menjadi insan yang mengejar ilmu . insyaAllah kejayaan turut mengejar aku . wah wah . ayat berbunga . tapi betul apa yang aku cakap . but harus disertai dengan doa , usaha dan tawakal . baru lengkap kombinasi kejayaan tu . kadang2 , kita dah berusaha tapi kita tak berjaya juga . kenapa ye ? haa . tu sebab Allah nak uji ataupun Dia nak bagi yang terbaik lagi . maksudnya ada hikmah disebalik semua ujian dan dugaan tu . dan kita haruslah bersabar . Innallahu maa sobirin . sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang bersabar .  

man jadda wajada , main judi wa rugi 

No comments:

Post a Comment

zikrullah pada Maha Pencipta