dream big and shine on !

Friday 2 November 2012

kebaikan kopi


-Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan.
Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaranNabi Muhamad selain susu dan madu.
Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck.
Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka.


-Kalau anda suka kopi, anda tidak sendirian. Lebih dari 400 milliar cangkir kopi dikonsumsi setiap tahun, sehingga menjadikannya sebagai minuman paling populer di dunia. Di Amerika saja, 107 juta orang (52% dari jumlah populasi) meminum kopi secara rutin setiap hari. 57 juta orang lainnya meminum kopi beberapa kali seminggu. Dan kalau dulu kopi rata-rata digemari orang tua, kini peminum kopi terbanyak ialah orang berusia 18-39 tahun. 

Mari kita lihat fungsi yang baik dari kopi
Kopi selama ini dikhabarkan sebagai minuman yang berguna untuk menambah energi dan membuat orang terjaga dari kantuk. Benarkah kopi sehebat itu? Kandungan utama dalam kopi ialah kafein, yang berfungsi sebagai perangsang susunan saraf pusat (otak), sistem pernafasan, serta sistem pembuluh darah dan jantung. Sebab itu tidak hairan setiap minum kopi dalam jumlah wajar (1 – 3 cangkir), tubuh kita terasa segar, daya pikir lebih cepat, tidak mudah lelah atau pun mengantuk.
Kafein acap kali juga dijadikan salah satu bahan pelengkap pada ubat sakit kepala. hal ini kerana, kafein memiliki kemampuan menyempit pembuluh darah ke otak (vasokonstriksi) sehingga pelebaran pembuluh darah di daerah otak yang merupakan penyebab sakit kepala boleh diubati.


Lebih jauh, kafein dikatakan dapat menyusutkan lemak. Secara fisiologi, tubuh orang yang gemuk kurang mampu membakar lemak ketika berolahraga dibanding orang bertubuh normal. Akibatnya, tubuh akan membakar karbohidrat sebagai sumber energi, sehingga kadar gula darah cepat merosot. Ini sebabnya orang gemuk merasa lapar berlebihan setelah berolahraga dan akhirnya cenderung makan lebih banyak. Dengan minum 3 cangkir kopi sehari, tubuh orang gemuk termobilisasi untuk membakar lebih banyak timbunan lemak selama berolahraga. Kafein membantu memecah lemak menjadi sumber energi berupa asam lemak. Hal ini mendorong tubuh lebih banyak memanfaatkan lemak, sehingga pembakaran karbohidrat menjadi lebih terbatas. Yang perlu diperhatikan hanya gula yang dimasukkan kedalam kopi.


okayy . bagi diri aku sendiri , aku prefer kopi balkis . kopi ni hasil dari campuran kismis dan kurma . ia boleh mempertingkatkan kecerdasan minda . ia juga sangat sesuai untuk pelajar . then kopi ni kurang 'kuat' bak kata orang tua-tua . sedap pun sedap . 

No comments:

Post a Comment

zikrullah pada Maha Pencipta